fbpx

PR Uzmanlarında Hangi Özellikler Bulunmalıdır?

Dilimizdeki karşılığı halkla ilişkiler olan ve evrensel olarak public relations sözcüklerinin kısaltmasından oluşan PR çalışmaları, öznelerin hedef kitleler tarafından tanınması ve olumlu görüşler yaratılması amacıyla uygulanan algı çalışmalarıdır. PR çalışmalarında özneler bir kişi, kurum, kuruluş, ürün, hizmet, ama, görüş ya da sosyal sorumluluk projesi olabilmektedir. Ancak her durumda çalışmaların, mutlaka alanında bilgili ve tecrübeli bir PR uzmanı tarafından yürütülmesi gerekmektedir.

PR çalışmalarının profesyonel şekilde uygulanması, marka hedeflerine en kısa sürede ve en kalıcı şekilde ulaşılmasını mümkün kılmaktadır. Bu sayede marka bilinirliğinin sağlanması, marka sadakatinin oluşması, organik bir takipçi kitlesinin oluşturulması, talebin artış göstermesi, katılımcı ve destekçi sayısının artırılması gibi avantajlar sağlanmış olmaktadır. Ticari amaçlarla uygulanan PR çalışmalarında ise tüm bu avantajların yanı sıra kar ve gelir seviyeleri de yükselmektedir.

PR uzmanlarının yalnızca üniversite eğitimi ya da mesleki gelişim imkanı sunan eğitim programlarına katılmaları yeterli olmamaktadır. Çünkü bilgi birikimi, tecrübe ve deneyimin yanı sıra başarıyı getirecek farklı unsurlar da bulunmaktadır. PR uzmanlarında bulunması gereken özelliklerin ise kısaca şu şekilde açıklanması mümkündür:

  • Stratejik Düşünme Kabiliyetinin Bulunması: PR çalışmalarının hazırlanması için en önemli adım, izlenecek stratejinin doğru şekilde belirlenebilmesidir. Bu nedenle çalışma amacına ve ulaşılması hedeflenen başarılara bağlı olarak uygun bir strateji planının hazırlanması gerekmektedir. Aksi halde çalışmaların başarısızlıkla sonuçlanması ve hatta marka imajına olumsuz yansımaların aktarılması kaçınılmaz olmaktadır. Bu nedenle PR uzmanlarının mutlaka yaratıcı bir bakış açısına ve stratejik düşünme kabiliyetine sahip olmaları gerekmektedir.
  • Esnek Düşünce Yapısına Sahip Olunması: PR uzmanlarının esnek bir düşünce yapısına sahip olmaları, hatalı adımlar karşısında hızlıca yeni bir plan yapılmasına imkan tanımaktadır. Mevcut stratejinin dışına çıkmakta zorluk çekilmesi ise marka reaksiyonlarının yavaş kalmasına ve olumsuz sonuçlara yol açmaktadır. Bu nedenle PR uzmanı, şartlar dahilinde esneklik göstererek en etkili seçeneklere kanalize olabilmelidir.
  • Analiz ve Araştırma Yeteneklerinin Güçlü Olması: PR uzmanlarının en etkili stratejileri belirleyebilmeleri ve en doğru mesajları iletebilmeleri için mutlaka başarılı araştırmalar yapmaları gerekmektedir. Ardından araştırma sonuçlarının doğru şekilde analiz edilmesi ve en cazip seçeneklerin tespit edilmesi gerekecektir. Bu nedenle PR uzmanlarının her iki yetkinliğe de sahip olmaları beklenmektedir.
  • Bütüncül Bakış Açısına Sahip Olunması: Başarılı bir PR uzmanı; markalar için geçmiş dönemlerde yürütülen çalışmalar, pazardaki rakiplerin hazırladıkları çalışmalar, kullanılan yöntemler ve elde edilen sonuçlar gibi süreçlerin tümünü bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirebilmelidir. Aksi halde büyük fotoğrafın görülmesi ve doğru adımların atılması mümkün olmayacaktır.
  • Yaratıcılık Seviyesinin Güçlü Olması: PR çalışmaları, popüler akımlar ve gündeme uygun olacak şekilde sık sık güncellenmektedir. Bu nedenle PR uzmanlarının yaratıcı ve yenilikçi bir zihne sahip olması gerekmektedir. Aksi halde ilgi çekici, merak uyandırıcı ve akılda kalıcı çalışmaların hazırlanması mümkün olmayacaktır.
  • Girişken ve Atik Olunması: PR uzmanlarının yönettikleri çalışmalarda başarılı sonuçlar elde edebilmeleri için, mutlaka girişken ve atik olmaları gerekmektedir. Çünkü etkili iletişim yeteneklerine sahip olunmaması ya da eyleme geçmek için çekimser kalınması, marka mesajlarının doğru şekilde iletilememesine ve yeterince güçlü etkiler doğurmamasına yol açmaktadır.
  • Zaman Yönetimi Becerisine Sahip Olunması: Etkili PR çalışmaları yürütebilmek için en önemli kriterlerden biri de zamanlamanın doğru şekilde planlanmasıdır. Çalışmalarda aceleci davranmak ya da gecikmelere neden olmak, sonuçları doğrudan olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle PR uzmanları mutlaka zaman yönetimini etkili şekilde gerçekleştirebilmelidir.
  • Eleştirel Bakış Açısına Sahip Olunması: Markalar eleştirilere açık olmasa dahi PR uzmanlarının bu bakış açısına sahip olması gerekmektedir. Aksi halde istenen sonuçların elde edilmesini engelleyen hataların tespit edilmesi ve uygun çözüm önerilerinin sunulması mümkün olmayacaktır.
  • Sabırlı Bir Yapıya Sahip Olunması: PR çalışmaları, çok sayıda çalışanın görev aldığı süreçlerle hayata geçirilebilmektedir. Bu nedenle PR uzmanlarının mutlaka sabırlı bir yapıya sahip olmaları gerekmektedir. Aksi halde yaşanan aksaklıklar, uzmanlar ile birlikte diğer personellerin de motivasyonunu kıracak ve çalışma sürecini olumsuz bir hale dönüştürecektir.
  • Empatik Düşünme Yeteneğine Sahip Olunması: PR uzmanları, hedef kitle ve markalara arasında bir nevi köprü rolünü üstlenmektedir. Bu nedenle çalışmalarında kendilerini ham markaların hem de hedef kitlenin yerine koyabilmelidir. Aynı zamanda çalışmada rol alan diğer personeller ile de empati kurulabilmesi, sonuçların çok daha etkili ve verimli olmasında büyük bir önem taşımaktadır.

Başarılı PR uzmanlarının detaylara odaklanabilme, farklı disiplinler karşısında uyumlu şekilde çalışabilme, güvenilir olma ve öngörüde bulunabilme gibi yeteneklere de sahip olmaları gerekmektedir. Bu sayede en etkili PR çalışmalarının hazırlanması ve yürütülmesi mümkün olacaktır.

Leave a Reply