fbpx

Pazarlama ve Reklam Arasındaki İlişki Nedir?

Reklam sözcüğü; herhangi bir ürün ya hizmetin geniş kitleler tarafından tanınması, hakkında olumlu görüşlere sahip olunması ve gösterilen talebin artırılması için uygulanan yazılı, görsel, işitsel ya da karma ögelerin bir araya getirilmesi ile ortaya çıkarılan çalışmaları kapsamaktadır. Pazarlama sözcüğü ise markaların sahip olduğu ürün ya da hizmetler arasında hedef kitlesinin ilgisini çekecek olanların belirlenmesi, satışlarının gerçekleştirilmesi, işletme idaresinin geliştirilmesi, halka ilişkiler dahilinde müşteri iletişiminin güçlendirilmesi ve benzeri süreçler için doğru stratejilerinin belirlenmesini kapsayan bir kavramdır.

Detaylı şekilde inceleme yapıldığı takdirde pazarlama ve reklam kavramlarının birbirlerinden tamamen farklı olduğu söylenebilmektedir. Ancak reklam çalışmalarının yürütülebilmesi için pazarlamaya, pazarlama çalışmalarından beklenen sonuçların alınabilmesi içinse reklamlara ihtiyaç duyulmaktadır. Yani amaçlanan hedeflere başarılı şekilde ulaşabilmek için her iki kavramın bir arada yürütülmesi gerekmektedir. Bu bağlamda pazarlama ve reklam arasındaki ilişkinin ayrılamaz ve bütünsel olduğunu söylemek mümkün olmaktadır.

Pazarlama süreçleri; markaların hedef kitle seçimlerinin yapılması, tanınırlıklarını artırmak için hangi yöntemlerin kullanılacağını ve benzeri stratejileri belirlemektedir. Reklam çalışmaları ise pazarlama çalışmaları sonucunda karar verilen yöntemlerin uygulamaya geçirilmesi ve somut sonuçlara dönüşmesi için yapılmaktadır. Yani reklam çalışmaları olmadan yapılan pazarlama süreçleri, varsayımsal ve tahmini çıkarımlarla sınırlı kalmaktadır. Pazarlama çalışmaları olmadan hazırlanan reklam sonuçları ise öngörülemez olacaktır. Markaların imajını ciddi oranda zedeleme riski bulunan bu durumun önüne geçmek içinse her iki kavramın birbirleri ile dengeli ve uyum içerisinde sürdürülmeleri tavsiye edilmektedir.

Pazarlama ve Reklam Çalışmaları Arasındaki Farklar Nelerdir?

Pazarlama ve reklam çalışmaları, amaca ulaşan yolda birbirlerinden ayrılması mümkün olmayan iki kavramdır. Ancak aralarında bazı temel farklar bulunmaktadır. Reklamlar, pazarlama sürecinde tasarlanan planların hayata geçirilebilmesi için gerekli uygulamalardır. Markaların hedef kitlelerine en doğru strateji ile ulaşmalarını sağlayabilmek ise, pazarlamanın görev tanımdır. Pazarlama ve reklam çalışmaları arasındaki diğer farkların ise kısaca şu şekilde sıralanması mümkündür:

  • Reklamın Bir Pazarlama Aracı Olması: Reklam çalışmaları, hazırlanan pazarlama stratejilerine uygun olacak şekilde tasarlanmaktadır. Tanıtımın amacı, elde edilmesi hedeflenen avantajların belirlenmesi ya da hedef kitlenin seçilmesi gibi süreçler; pazarlama çalışmaları içerisinde yer almaktadır. Reklamlar ise pazarlama aşamalarında belirlenen mesajların iletilmesinden sorumludur. Bu bağlamda reklamların, birer pazarlama aracı olduğunu söylemek mümkündür.
  • Odak Farklılıklarının Bulunması: Reklamlar, markaların pazarlama uzmanları tarafından belirlenen ürün ya da hizmetlere dikkat çekmek amacıyla uygulanan çalışmalardır. Bu sayede marka, ürün ve hizmet tanınırlığının geniş kitlelere ulaştırılması mümkün olmaktadır. Ancak pazarlama süreçleri, reklamı yapılan konu hakkındaki imajın çizilmesine odaklanmaktadır. Bu nedenle her iki sürecin odak noktaları birbirlerinden oldukça farklıdır.
  • Süreç Farklılıklarının Bulunması: Reklam çalışmaları, hedef kitlenin ilgisini mümkün olan en kısa süre içerisinde çekmeyi ve hızlı bir şekilde geri dönüşler alınmasını amaçlamaktadır. Bu nedenle reklamlar, daha hızlı şekilde tüketilmekte ve belirli aralıklarla güncellenmesi gerekmektedir. Pazarlama çalışmaları ise uzun vadeli hedeflere, istikrarlı adımlarla ulaşmayı amaçlamaktadır. Stratejilerin belirlenmesi, sonuçların analiz edilmesi ve gerekli durumlarda yöntem değişikliklerine gidilmesi gibi uzun soluklu süreçlerden meydana gelmektedir. Bu nedenle her iki kavramın süreçleri birbirlerinden farklılık göstermektedir.
  • Amaç Farklılıklarının Bulunması: Pazarlama çalışmalarının amacı; stratejileri, pazarı, ürünleri, hizmetleri, tüketicileri, hedef kitleleri, promosyonları, tanıtımları ve dağıtım süreçlerini analiz etmektedir. Reklam çalışmaları ise pazarlama çalışmaları sırasında belirlenen ürün ya da hizmetlerin mümkün oldukça geniş kitlelere ulaştırılmasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda her iki kavramın da temelde çok farklı amaçlar taşıdıkları çıkarımını yapmak mümkün olmaktadır.
  • Çalışma ve Uygulama Farklılıklarının Bulunması: Pazarlama süreçlerinin her bir aşaması, kendi içerisinde bir çalışma olarak kabul edilmektedir. Çünkü doğru sonuçlara ulaşmak için çok sayıda farklı faktör hesaplanmaktadır. Reklamlar ise pazarlama süreçlerinde yapılan hesaplamaların sonuçları olarak kabul edilmektedir. Daha öncesinde tamamlanmış olan bir çalışmanın eylemi olarak görüldüğü için, uygulama olarak tanımlanması mümkündür.

Pazarlama süreçleri, markalar tarafından pazara sunulan hizmet ya da ürünlerle ilgili tüm analizlerin yapılmasını sağlayan çalışmalardır. Bu sayede markaların itibarlarını ve karlarını artırmak mümkün hale gelmektedir. Reklam çalışmaları ise hedef kitleye ulaşımın sağlanması ve müşteri sayısının artırılması hedeflerini gerçekleştiren uygulamalardır. Markaların başarı hedeflerine ulaşabilmeleri için her iki yöntemi de profesyonel bir şekilde uygulamaları gerekmektedir.

Leave a Reply